Glädje ger bättre lärande
Senida Begovic får sig ett gott skratt tillsammans med läraren Madeleine Pamenius. Foto: Lena Katarina Johansson

Glädje ger bättre lärande

5 sep 2013
Dela artikeln
Madeleine Pamenius gör mycket mer på Käftis i Huddinge än att få kolleger och studenter att le. Men hon ser till att ha roligt på jobbet – och lyckas tack vare sin fingertoppskänsla och humor.

Madeleine Pamenius är enhetschef för protetikavdelningen där hon bollar sin tid mellan klinisk undervisning, föreläsningar, patientbehandling, möten, schemaläggning av lärare och studenter samt komponering av tentor. Samtidigt avsätter hon alltid tid för oroliga studenter som behöver tala ut.

– Min dörr står alltid öppen, berättar hon. Studenterna är fantastiskt motiverade, men ibland brister deras självförtroende.

Att Madeleine Pamenius är uppskattad som lärare är det ingen tvekan om – utmärkelserna »Årets Lärare« pryder hennes arbetsrum. Hon engagerar studenterna i fartfyllda showföreläsningar till bredden laddade med musikvideos, klockrena skämt och omröstningar med mentometerknappar.

Hon anser sin huvuduppgift vara att entusiasmera studenterna och väcka deras kunskapstörst.

– Lyckas jag att aktivera studenterna går de hem och pluggar på ordentligt. Uppstår det kunskapsluckor ställer jag upp och förklarar, eller kör en extra genomgång. Jag bara älskar det här jobbet, säger hon.

Madeleine Pamenius är fjärde generationens stockholmare och började på tandläkarlinjen i Huddinge 1979. Efter studieåren på Käftis blev amanuensen och AT-tandläkaren Madeleine headhuntad till teknologiavdelningen vid Huddinge (i dag protetik). Hon doktorerade inom protetik 1994 och blev sedermera även specialist.

Näsa för tekniska lösningar

Madeleine Pamenius är teknikfantast sedan unga år. Hon skruvar gärna både hemma och på jobbet, tycker om bilar, älskar datorer, installerar nätverk och följer passionerat teknikutvecklingen, både privat och professionellt. I slutet av 90-talet sökte Madeleine ICT-pengar på Karolinska institutet för att förbättra kliniska demonstrationer.
Hon handplockade en IT-grupp och började visa patientbehandlingar filmade med extra- och intraorala kameror med ny videokonferensteknik. Skillnaden var enorm; plötsligt kunde stora grupper (hela årskursen) se ordentligt live.

Därefter var hon med om att bygga upp den högteknologiska prekliniken där varje studentplats har en dator med ett stort urval inspelade manuella demonstrationer och en pekskärm. En stor del av dessa demonstrationer visar hur Madeleine preparerar för kron- och broprotetik och hon talar utan manus.

– Det blir mer naturligt och avspänt då!

Madeleine Pamenius satt bland annat i styrgruppen för den nya utbildningsplanen, TUT 2003, och var med om att sjösätta en 7,5 hp implantologikurs inom grundutbildningen, där samtliga studenter gör kliniska implantatbehandlingar. Hon är fortfarande kursgivare för prekliniska och kliniska implantatprotetiken.

Att handleda tekniknördiga och nyfikna studenter i de möjligheter som CAD/CAM ger har i flera år varit ett av hennes favoritmoment på jobbet. Sedan VT 2013, då kurskrav infördes på digitala avtryck samt fräsning, målning och bränning, ser hon till att varenda kandidat får chansen att behärska den odontologiska teknikens framkant.

Text: Deborah Malic, tandläkarstuderande

Dela artikeln

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören..: redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.

Senast publicerat

Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch