Barn förlorade tand efter fel råd via 1177
Folktandvården Gävleborg vill inte att fler barn ska förlora tänder till följd av vilseledande råd. (Pojken på bilden har inte med artikeln att göra.) Foto: Colourbox

Barn förlorade tand efter fel råd via 1177

lex Maria 24 jul 2019
Dela artikeln
När barnet skadade en framtand ringde mamman till 1177 Vårdguiden. Det var kväll och hon fick rådet att kontakta folktandvårdens allmäntandläkarjour dagen därpå. Då var det för sent att rädda tanden. I en lex Maria-anmälan slår Folktandvården Gävleborg larm.

Patienten förlorade en permanent framtand i underkäken till följd av olyckan, sannolikt i onödan. Om barnet snabbt hade besökt tandläkare kan det ha gått att rädda tanden, anser Folktandvården Gävleborg. Därför gjordes en lex Maria-anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Tanden hade slagits lös, men satt kvar i munnen. Mamman ringde 1177 Vårdguiden och pratade med en rådgivningssjuksköterska, som kontaktade jourhavande käkkirurg.  Via sjuksköterskan fick hon rådet att vänta till dagen därpå med att uppsöka tandvården.

Då var det för sent att rädda tanden. Två erfarna tandläkare gjorde bedömningen att tanden måste tas bort.

”Allvarligt misstag”
Vitsen med jourverksamheten är att kunna undvika allvarliga komplikationer i samband med tandskador.

”Att en patient som varit i kontakt med Folktandvårdens jour ändå förlorar en tand som kanske kunnat räddas ser Folktandvården som ett allvarligt och beklagligt misstag…. Patientens mor fick delvis vilseledande råd i kontakt med 1177 Vårdguiden”, skriver Folktandvården Gävleborg i sin anmälan.

Liknande fall
Ett liknande fall har även anmälts enligt lex Maria av Region Östergötland. En patient med två utslagna framtänder ringde 1177 en lördag och fick rådet att lägga tänderna i mjölk och kontakta tandläkare dagen därpå.

Efter diverse turer på söndagen via telefon kom hon till sin ordinarie tandvårdsklinik först måndagen därpå, och då var det för sent att rädda tänderna.

Nu utreds vilka förbättringar som krävs för att minska risken att liknande händelser ska kunna ske igen.

Text: Janet Suslick

Dela artikeln

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Kontakta webbredaktören om du har problem med inloggning: redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.

Senast publicerat

Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch