Patienten förlorade en permanent framtand i underkäken till följd av olyckan, sannolikt i onödan. Om barnet snabbt hade besökt tandläkare kan det ha gått att rädda tanden, anser Folktandvården Gävleborg. Därför gjordes en lex Maria-anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
Tanden hade slagits lös, men satt kvar i munnen. Mamman ringde 1177 Vårdguiden och pratade med en rådgivningssjuksköterska, som kontaktade jourhavande käkkirurg. Via sjuksköterskan fick hon rådet att vänta till dagen därpå med att uppsöka tandvården.
Då var det för sent att rädda tanden. Två erfarna tandläkare gjorde bedömningen att tanden måste tas bort.
”Allvarligt misstag”
Vitsen med jourverksamheten är att kunna undvika allvarliga komplikationer i samband med tandskador.
”Att en patient som varit i kontakt med Folktandvårdens jour ändå förlorar en tand som kanske kunnat räddas ser Folktandvården som ett allvarligt och beklagligt misstag…. Patientens mor fick delvis vilseledande råd i kontakt med 1177 Vårdguiden”, skriver Folktandvården Gävleborg i sin anmälan.
Liknande fall
Ett liknande fall har även anmälts enligt lex Maria av Region Östergötland. En patient med två utslagna framtänder ringde 1177 en lördag och fick rådet att lägga tänderna i mjölk och kontakta tandläkare dagen därpå.
Efter diverse turer på söndagen via telefon kom hon till sin ordinarie tandvårdsklinik först måndagen därpå, och då var det för sent att rädda tänderna.
Nu utreds vilka förbättringar som krävs för att minska risken att liknande händelser ska kunna ske igen.
Annons
Annons