Med satsningen ”Folktandvårdens unga rådgivare” vill man i Västra Götaland fånga upp de unga anställdas idéer och tankar.
– Vi vill både bolla ledningens idéer med dem och lyssna på vad som är viktigt för dem, säger Ann-Charlotte Sundelin, tandvårdsdirektör på Folktandvården Västra Götaland.
Projektet startade med en idé från tandläkaren Sayf Hosamaldin.

Sayf Hosamaldin
– Jag hade jobbat inom folktandvården i två månader och hade många idéer om vad man skulle kunna förbättra. De som arbetat länge tyckte att det redan har förbättrats mycket. Men jag som inte vet hur det var tidigare kunde inte se det, jag tänkte att vi kan väl utveckla ytterligare, säger Sayf Hosamaldin.
I en paus under en utvecklingsdag för folktandvården tog han kontakt med Ann-Charlotte Sundelin. Han påpekade att det finns många unga anställda som vill vara med och utveckla tandvårdsorganisationen, att de skulle kunna komma med nya perspektiv och fungera som rådgivare i organisationen.
Rådgivare till ledningen
– Den idén var för bra för att släppa. Vi är en jättestor organisation där jag visserligen träffar många medarbetare organiserat, till exempel i introduktioner och dialogfrukostar, men jag träffar inte den här unga gruppen på egen hand och med kontinuitet, säger Ann-Charlotte Sundelin.
Tillsammans med Sayf Hosamaldin och hans klinikchef togs ett koncept fram för hur det skulle fungera. En förfrågan skickades ut till klinikcheferna där de kunde nominera unga, duktiga medarbetare. Från drygt 40 intresserade personer valde man ut tolv för att få en bra geografisk spridning, representation från både stad och landsort, olika yrkesgrupper, mångfald och olika delar av verksamheten.
Gruppens syfte är att vara rådgivare till ledningen då man behöver införa nya arbetssätt, till exempel digitala lösningar och nya arbetsmodeller.
Målet är att jobba på ett modernt och effektivt sätt för att hantera de utmaningar tandvården står inför, med till exempel en ökande befolkning, fler äldre och urbanisering.

Ann-Charlotte Sundelin
– En fördel är att de unga inte är så inne i gamla arbetssätt och därför kan se andra möjligheter. Till exempel tycker de att digitalisering är självklart. Det kändes väldigt bra vid första mötet, säger Ann-Charlotte Sundelin.
– Jag är väldigt positivt överraskad efter första mötet. Det är roligt att träffa likasinnade, och det kom många bra idéer, säger Sayf Hosamaldin.
Till exempel talar han om digitaliseringens möjligheter, att kunna träffa patienten digitalt för att avgöra om hen behöver komma in akut, samt att kunna ta hälsodeklarationen och anamnesen digitalt för att spara tid i behandlingsrummet.
– Om det gör att jag sparar 20 minuter per patient, och har tio patienter om dagen, kan jag lägga tiden jag vinner på att ta hand om fler patienter. Det innebär inte att jag inte har annan kommunikation med patienten eller att behandlingskvaliteten försämras.
”Vi som inte har arbetat länge i organisationen kan komma med nya idéer. Tillsammans med den erfarenhet som finns hos de andra anställda blir det optimalt.”
Vid första mötestillfället ringade man in ett första tema: arbetsgivarens varumärke, att man vill ha möjlighet att utvecklas i organisationen, och delaktighet i olika arbeten.
Nästa möte blir i september. Tanken är att olika personer från ledningen är med vid olika mötestillfällen för att ta upp aktuella frågor, för att få höra vad som är viktigt för de unga medarbetarna och vad de tycker.
– Jag tror att man skulle kunna införa detta på fler ställen. Det är ett sätt att förbereda sig inför framtidens utmaningar. Vi som inte har arbetat länge i organisationen kan komma med nya idéer. Tillsammans med den erfarenhet som finns hos de andra anställda blir det optimalt, säger Sayf Hosamaldin.
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.