Annons

Annons

”Kan inte skylla på att det är krångligt”

Försäkringskassan har tröttnat på att tandläkarna gör fel i inrapporteringen till tandvårdsstödet. Nu skärps kontrollerna.

Felen som görs i inrapporteringen till Försäkringskassan följer samma mönster år efter år. Det konstaterar myndigheten efter att ha genomfört efterhandskontroller för 2015.
Ett av de vanligaste skälen till att Försäkringskassan kräver tillbaka en utbetald ersättning är att vårdgivaren redovisat en åtgärd som är dyrare än den som faktiskt har utförts.
Joakim Jarnryd, verksamhetsområdeschef för tandvården på Försäkringskassan är förvånad att kurvan inte viker nedåt.
– Det här ska naturligtvis sättas i perspektiv, det mesta går rätt till. Men det är fortfarande vissa diagnoser där vårdgivare väljer att ange den åtgärd som ger mest betalt istället för den som har utförts. Det är olyckligt att det är så.
Han tycker att kunskapen om ersättningarna borde ha landat eftersom systemet infördes 2008.
– Det är inte längre ett nytt system. Vårdgivare kan inte skylla på att det är krångligt efter åtta år.
Nu skärper Försäkringskassan sina efterhandskontroller inom de områden där felen är vanligast. Myndigheten kommer också i större utsträckning att använda sig av de sanktioner som finns tillgängliga, till exempel förhandsprövning och mer riktade kontroller mot dem som återkommande gör fel.
– Det är viktigt att se till att systemet används på rätt sätt. Det är trots allt skattebetalarnas pengar det handlar om, säger Joakim Jarnryd.

Upptäck mer