Du kanske har sett tv-reklamen. En tandläkare i blå eller vita arbetskläder berättar om hur tandkrämen hjälper mot tandbesvär eller varför en viss tandborste fungerar bra. Men är det verkligen en riktig tandläkare, och hur har hen hamnat här?
– Vi har dentalteam som är ute och träffar tandläkare dagligen, och när de hittar någon bra person så frågar vi om den vill vara med. Det händer också att personer hör av sig till oss och vill vara med, säger Maria Cole, kommunikationschef för consumer health care på GSK.
För dem är det viktigt att ha en riktig tandläkare i filmen, och de lånar verkliga mottagningar för inspelningen. Tandläkaren får inget manus, utan kommer till inspelningen och blir intervjuad av en oberoende person.
Reklamfilm i tv
– Det ska vara autentiskt, så tandläkaren får frågor om sin kännedom om problemet, diagnos och vad de brukar rekommendera, säger Maria Cole.
Hela inspelningen tar totalt mellan en och en och en halv timme. Ibland behöver man ställa om frågor på grund av till exempel störande bakgrundsljud.
Resultatet av inspelningen blir en reklamfilm som syns i tv. Det kan även handla om att synas i bild på företagets webbplats eller på displayer i butikerna.
– Vi kommer överens innan vi filmar, om rättigheter och var man ska synas, säger Maria Cole.
Symbolisk summa
Hon poängterar att det är viktigt när man tar den här typen av uppdrag att man står bakom produkten och vill synas. Ersättningen för uppdraget är en ganska låg symbolisk summa.
– Framför allt är det viktigt att man tycker att det är roligt. Och så bör man förstå att man kan bli igenkänd, säger Maria Cole.
Anna Ermenc är till vardags tandläkare på Baggebytandläkarna. Hon syns också i en tandkrämsreklam, både i tv och på bild på företagets hemsida.
– De frågade om jag ville vara med och på den vägen är det. Jag tackade ja eftersom det är kul att prova nya saker, säger Anna Ermenc.
”Jag trodde inte att det var en riktig tandläkare i reklamen.”
Hon tyckte att det var ett roligt uppdrag, och berättar om själva filminspelningen.
– Det är inte så mycket att förbereda och planera, utan de talar om vad man ska göra. Jag fick frågor jag skulle svara på så att det skulle se naturligt ut, säger Anna Ermenc.
Det är framför allt patienterna som har reagerat och till exempel sagt ”Jag trodde inte att det var en riktig tandläkare i reklamen”.
– De trodde att det var på låtsas, men tycker att det är kul att känna igen sin egen tandläkare, säger Anna Ermenc.
Är det ett lönsamt extrajobb att synas i reklamen?
– Nej, jag fick praktiskt taget ingenting. Jag gjorde det mer som en rolig grej, säger Anna Ermenc.