Tandläkartidningen rapporterade nyligen att tandvårdskedjan My Dentist avanslutits från det statliga tandvårdsstödet sedan en rad felaktigheter i företagets hantering av sekretessbelagda patientuppgifter uppdagats.
Enligt företaget ska en telefonförsäljare ha använt sig av patientuppgifterna i samband med marknadsföringen av My Dentists tjänster. Detta, i kombination med återkrav på 3,7 miljoner kronor, fick Försäkringskassan att agera.
Nu överklagar tandvårdskedjan myndighetens beslut till Försäkringskassans omprövningsenhet, och begär även att beslutet ska inhiberas, det vill säga att det träder i kraft först när ärendet är avgjort. Beslutet står inte proportion med de åtgärder som företaget redan vidtagit, skriver My Dentist vd Almir Karahodza i ett pressmeddelande.
Tandvårdskedjan lyfter fram att beslutet drabbar patienter som bor på orter där det råder tandläkarbrist. Idag har kedjan verksamhet på tolv orter, bland andra Falun, Borlänge och Kalmar. På vissa orter där företaget etablerat sig går det överhuvudtaget inte att ställa sig i kö till en tandläkarklinik, skriver Almir Karahodza.
Kedjan har avslutat samarbetet med telefonförsäljaren och med tre tandläkare som orsakade en ”betydande” del av Försäkringskassans återkrav.
Försäkringskassans beslut träder i kraft den 20 december. Därefter kan My Dentist inte ansöka om ersättning från det statliga tandvårdsstödet.