Annons

Annons

Flopp eller succé?

[slideshow] Under åren har annonsmakarna använt sig av olika lockbeten för att få köpare till produkterna. Man har lyft fram att tandkrämen innehåller – förutom fl uor – ett nytt och fantastiskt ämne som tar bort den »gula hinnan« eller skapar frisk andedräkt. Ett annat sätt att locka köpare har varit att använda social framgång...

[slideshow]
Under åren har annonsmakarna använt sig av olika lockbeten för att få köpare till produkterna. Man har lyft fram att tandkrämen innehåller
– förutom fl uor – ett nytt och fantastiskt ämne som tar bort den »gula hinnan« eller skapar frisk andedräkt. Ett annat sätt att locka köpare har varit att använda social framgång som ledord i reklamen, exempelvis »Varför fi ck alltid handelsresande Pettersson order?« Jo, han hade vita vackra Vademecumtänder.
Bläddrar man igenom annonser för tandkräm från de senaste hundra åren kan man inte undvika att le åt de tappra försöken att övertyga
konsumenterna om produkternas förträfflighet, men om hundra år ler kanske andra åt dagens reklammakares försäljningsknep.
Annonserna här är hämtade från Patrik A Edgrens bok »Tvål, Schampo & Tandkräm«, samt från hans privata arkiv. Han var bland annat
produktchef vid Barnängen under nästan 30 år och har också arbetat på några reklambyråer samt hos Liljeholmens Stearinljus. – Det man slås av är att huvudbudskapen i reklamen går igen över tid.
Det handlar om frisk andedräkt, vita tänder och fluor och andra ämnen som ska motverka karies. Men en del produkter har av olika anledningar floppat rejält. Ett exempel är vapenfabrikanten Bofors som 1968 lanserade en tandkräm som innehöll plastkulor, som skulle vara milt slipande och inte som krita binda fluoret till sig. Men ett rykte – grundlöst enligt Patrik A Edgren – fick trots kraftfulla dementier från företaget försäljningen att dala. Ryktet gjorde gällande att plastkulorna kunde orsaka cancer.
Tandkrämen försvann från marknaden 1982. På de följande sidorna publicerar vi exempel på tandkrämsreklam från slutet av 1800-talet och framåt.

Upptäck mer