Ett svettigt pass på tandvårdsakuten
Sistaårsstudenter erbjuder akuttandvård i Flemingsberg. Hares Karamkhel, Daniel Warkaye och Igor Kraszewski tar sig an en patient.

Ett svettigt pass på tandvårdsakuten

2 apr 2014
Dela artikeln
Det är tidig morgon i Huddinge och sex tiondeterminare tilldelas var sitt akutfall från ett väntrum fyllt av patienter som hoppas få bukt med oförklarliga smärtor, skavsår, svullnader och lossnad protetik.

Tandläkarstudent Igor Kraszewski, 25, välkomnar en patient han aldrig träffat förut. En smärtutredning senare är diagnosen sen symtomatisk pulpit fastställd och beslutet om att förbereda tanden för rotfyllning tas.

Igor är knappast främmande för endodonti men hans puls stiger när det visar sig omöjligt att få bedövningen att verka. Det enda som kvarstår att göra är att borra rakt ner i pulpan. Patienten lider och Igor Kraszewski likaså.

– Jag gick ner i pulpan och var minst lika svettig som patienten, berättar Igor Kraszewski efter ingreppet.

– Sedan lade jag bedövningen intrapulpalt och kunde se hur lättnaden spred sig i patientens ansikte! Lyckligtvis assisterade jag vid ett liknande fall under mitt första akutpass och visste hur jag skulle gå till väga.

Svåra smärtor

Komplicerad diagnostik pågår även i båset bredvid. Igor Kraszewskis kursare Daniel Warkaye, 25, träffar en patient för första gången vars rotbehandling påbörjats på en privatklinik i Stockholm. Smärtorna blev svåra att stå ut med och patienten sökte till KI:s akutmottagning.

Daniel Warkaye öppnar upp tanden, hittar en bomullspellets och funderar på om smärtorna kan ha orsakats genom kontaminering. Han vill vara tvärsäker på sin diagnos och letar därför efter en fjärde kanal då det är en molar han undersöker. Hans intuition visar sig korrekt – en fjärde, oöppnad och orensad kanal hittas!

– Det bästa med akuttjänstgöringen är chansen att komma nära det verkliga livet som tandläkare, berättar Igor Kraszewski. Patienten kommer med ett problem. Vi undersöker och gör vårt bästa för att åtgärda eller lindra. Patienterna är nästan alltid tacksamma och deras feedback lyfter en verkligen.

Populärt att tjänstgöra

Akutens popularitet beror dels på möjligheterna att utveckla självständigt diagnostiskt tänkande och dels på bredden av patientbehandlingar.

– Vi vet aldrig vilka problem patienten har i förväg, säger Hares Karamkhel.

Flexibiliteten när det gäller tjänstgöringstider är en annan klar fördel. Fyrtio timmars kliniska pass är godkänt minimum på kursen som omfattar tre högskolepoäng, men studenterna går gärna dit fler gånger. Hares Karamkhel, 30, som är klar med sina patientbehandlingar har anmält sig som frivillig att rycka in när det fattas behandlare – för att utöka sin kliniska kunskap.

– Jag bor nära skolan och går gärna dit för att lära mig mer, berättar Hares Karamkhel.

Igor Kraszewski skakar hand med morgonens andra patient som han just hjälpt med skavsår från en splitterny protes. Klockan slår halv tolv. Igor Kraszewski får hjälp att duka av och skriver journalanteckningar. Därefter ansluter han till reflektionen över patientbehandlingarna som avslutar varje pass.

– Något som saknas på akuten är integration med yngreterminarna, säger Igor Kraszewski. De skulle få se en viktig del av en tandläkares kliniska verklighet tidigare under utbildningen. Och vi skulle få ett välbehövt handtag!

Text: Deborah Malec

Foton/Illustrationer: Foto: Anna Rut Fridholm

Dela artikeln
Taggar:

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören.: redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.

Senast publicerat

Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch