Foto: Colourbox
Det var efter att tandläkaren försatts i konkurs som Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) valde att anmäla honom till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) med begäran om att legitimationen skulle återkallas. Myndigheten hade tagit del av en rad patientärenden från tandläkarens tidigare verksamhet, där allvarliga brister uppdagats.
Ivo fick begära ut journalerna av en konkursförvaltare och efter granskning av 38 patientjournaler beskrivs tandläkaren som både slarvig och farlig. En sakkunnig tandläkare fann bland annat att flera patienter fått behandlingar som saknade medicinsk grund. Det handlade om lagningar och rotbehandlingar utan dokumenterade diagnoser eller röntgenbilder, samt utdragna behandlingsförlopp utan uppföljning. I ett fall extraherades en tand som sannolikt hade kunnat räddas med korrekt behandling. En annan patient fick samma tand lagad flera gånger på kort tid – vilket tyder på bristande kvalitet i arbetet, enligt granskningen.
Flera journaler saknade helt information om diagnos, behandlingsorsak eller vårdplanering. Den sakkunnige påpekade också att det i vissa fall inte gick att avgöra varför behandlingarna hade påbörjats överhuvudtaget, då dokumentationen var så bristfällig. Tandläkaren uppgav i sina yttranden att han haft svårt att hinna med journalföring på grund av hög arbetsbelastning, stress och organisatoriska utmaningar. HSAN menar dock att det ytterst är varje tandläkares ansvar att följa föreskrifterna – oavsett omständigheter.
Nämnden skriver att det rör sig om ett mönster av allvarliga och återkommande brister och väger också in att tandläkaren under flera år varit föremål för klagomål från patienter, och att denne tidigare varnats för liknande problem. Sammantaget menar nämnden att problematiken visar att tandläkaren inte är lämplig att utöva yrket. Legitimationen återkallas därför med omedelbar verkan. Beslutet fattades den 27 maj 2025. HSAN har även beslutat att underrätta behöriga myndigheter inom EES och Schweiz.