Syftet med den nya tjänsten ”Tipsa IVO!” är att man på myndigheten vill få en bättre bild av det aktuella läget inom tandvård, vård och omsorg.
—Det är inte minst viktigt nu när verksamheterna är mycket pressade på grund av situationen med covid-19, säger Sofia Wallström, generaldirektör för IVO.
Det är frivilligt att tipsa IVO om brister inom tandvård och sjukvård, och man kan tipsa anonymt. Handlar det däremot om en avvikelse är det den vanliga ordningen som gäller enligt vilken man är skyldig att göra en anmäla enligt Lexmaria, påpekar hon.
Hygien och vårdhygien
— Tipsen ger oss en överblick över risker och brister och ger en mer heltäckande bild av hur verksamheterna nu påverkas av covid-19 och var riskerna uppstår. Ju mer träffsäkra vi kan vara, desto bättre kan vi agera snabbt eller med en mer planerad tillsyn.
Sofia Wallström nämner hygien och vårdhygien som en viktig indikator att följa, andra riskindikatorer kan vara ledning och organisation och utebliven eller felaktig behandling.
Vård, omsorg och tandvård
—För oss är det här en förstärkning av en tipsfunktion vi haft även tidigare. Tipsfunktionen skapar möjligheter för yrkesverksamma att ha transparens vilket är viktigt, det måsta vara en låg tröskel för att berätta om hur det är i olika verksamheter.
IVO vänder sig framför allt till personal inom vård, omsorg och tandvård.
—Vi tror att det är där man har förutsättningar att bidra till vår lägesanalys.
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.