Oseriösa tandläkare blir av med legitimationen

VAD HAR IVO SETT? 18 mar 2021
Dela artikeln
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) anmälde 29 tandläkare till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) förra året. IVO rekommenderade att 25 av dem skulle fråntas legitimationen.

Det framgår av rapporten ”Vad har IVO sett 2020?”. IVO har tidigare uppskattat att det funnits kanske hundra oseriösa tandläkare i Sverige. Anmälningarna till HSAN är ett steg i arbetet med att gallra bort dem.

IVO har fått upp ögonen för de anmälda tandläkarna på olika sätt. Det vanligaste har varit att Försäkringskassan har slagit larm. När Försäkringskassan gör efterkontroller av utbetalningar från det statliga tandvårdsstödet ser de ibland brister i behandlingar som de sedan tipsar IVO om.

De allra flesta som har anmälts till HSAN har arbetat inom den privata tandvården – 26 av 29 personer. Lika många är män. De flesta har också svensk tandläkarutbildning (22 av 29).

Brister i journalerna
IVO har granskat sammanlagt drygt 250 patientjournaler hos tandläkarna som har anmälts till HSAN. Samtliga journaler har visat på brister som gäller både kliniska undersökningar och röntgenundersökningar. Något annat som IVO tycker är anmärkningsvärt är att drygt två tredjedelar av journalerna har saknat aktuella hälsodeklarationer.

Fem av 25 tandläkare som skickade in patientjournaler till IVO hade manipulerat journalerna och/eller gjort efterhandsnoteringar i journalerna.

I fyra av ärendena har IVO inte granskat några journaler eftersom de inte lyckades få tillgång till dem.

Dåliga röntgenbilder
Röntgendiagnostiken har brustit hos de flesta av de anmälda tandläkarna. Många röntgenbilder har varit tekniskt dåliga och det har ofta saknats uppgifter om varför bilderna har tagits och vad de har visat, bland annat.

Diagnostiken av karies och parodontit har också varit undermålig hos många och patienterna har inte fått den vård de behövt.

Rotbehandlingar har ofta gjorts utan motiverande diagnos. Det har slarvats med kofferdam och resultatet har ofta varit bristfälligt.

Terapiplan saknas
Protetiska behandlingar har gjorts utan att karies och parodontit först har diagnostiserats och behandlats. Terapiplan har ofta saknats och passformen på konstruktionerna har inte kontrollerats.

Brister har också setts i samband med kirurgiska ingrepp och antibiotikabehandling.
Janet Suslick

Text: Janet Suslick

Dela artikeln

Andra artiklar i temat "IVO-fall 2021"

IVO: Gör bara det du kan

Etik En tandläkare i Stockholms län gjorde en behandling som var bortom hans förmåga. Både han och vårdgivaren får kritik från Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
13 okt 2021
Plusmaterial

Nio tandläkare har förlorat legitimationen i år

Etik Hittills i år har nio tandläkare blivit av med legitimationen. Samtliga har visat grov oskicklighet eller har på annat sätt varit olämpliga att arbeta inom yrket, enligt Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN).
29 sep 2021
Plusmaterial

Viktigt att agera på avvikelser i växelbettet

Etik En 13-årig pojke saknar framtänder. Han undviker att le och skratta eftersom han skäms för sitt utseende och har svårt att äta. Två tandläkare får kritik från Inspektionen för vård och omsorg (IVO) som anser att de borde ha gjort utökade röntgenundersökningar när pojken var yngre.
22 sep 2021
Plusmaterial

Missad parodontit trots friskvårdsavtal

Etik En 35-årig patient hos folktandvården fick inte behandling för sin parodontit, trots att hon haft friskvårdsavtal sedan 2010. Av journalen framgår att röntgen­bilder redan 2013 visade tecken på sjukdomen, men att den varken diagnosticerades eller behandlades förrän 4–5 år senare.
14 sep 2021
Plusmaterial

Bakom fasaden brast kompetensen

Etik Patienten vände sig till tandläkaren för att få fasader gjorda på sex framtänder, förutsatt att det inte var risk för att skada tänderna. Tandläkaren sa att han hade erfarenhet av fasadbehandlingar, men så var inte fallet visade det sig. ”Allt slutade i katastrof” skriver patienten i sin anmälan till IVO, som konstaterar att tandläkaren brustit i genomförandet av vården och journalföringen.
1 sep 2021
Plusmaterial

Slarvig förskrivning ger IVO-kritik

Etik Tandläkaren skrev att patienten skulle ta en tablett Stesolid en timme före tandläkarbesöket – men förskrev 175 tabletter. Han får kritik från Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
10 aug 2021
Plusmaterial

Tandhygienist behandlade parodontit fel

Etik Tandhygienisten behandlade parodontit utan att konsultera en tandläkare så att patienten kunde få en terapiplanering. Både tandhygienisten och hennes arbetsgivare Folktandvården Skåne AB får kritik från Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
3 aug 2021

Ful protetik får kritik

Etik Den protetiska behandlingen blev omfattande – och ful. Tandläkaren får kritik från Inspektionen för vård och omsorg (IVO) för en rad brister.
22 jun 2021
Plusmaterial

Inkomplett journal ger IVO-kritik

Etik Patienten anser att hon inte har fått bra tandvård, men det saknas så mycket information i journalen att Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har svårt att avgöra om det handlar om brister i vården eller endast i dokumentationen. Därför får tandläkaren kritik.
10 jun 2021
Plusmaterial

Fel tand drogs ut

Etik En tand skulle extraheras – i stället blev det tre. Därför får en tandläkare i Västerbotten kritik från Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
17 maj 2021
Plusmaterial

IVO-kritik trots synpunkter från jurist

Etik En privattandläkare i Stockholm får kritik från Inspektionen för vård och omsorg (IVO) för undermålig installa­tion av implantat och bristande pro­tetisk behandling. Kritiken kvarstår trots synpunkter från juristfirman som tandläkaren har anlitat.
4 maj 2021
Plusmaterial

Nej till autoskapade daganteckningar

Etik Tandläkarens vård och behandling av patienterna får godkänt av Inspektionen för vård och omsorg (IVO), men hon får kritik för sina autogenererade daganteckningar.
21 apr 2021
Plusmaterial

Apoteket slog larm om tandläkare

Etik Apoteket slog larm när en tand­läkare i Stockholm verkade skriva ut för mycket narkotika. Han får kritik från Inspektionen för vård och omsorg (IVO) för bristande hantering av narkotiskt läkemedel.
7 apr 2021
Plusmaterial

Permanent tand togs bort av misstag

Etik Tandläkaren extraherade en permanent tand i tron att det var en mjölktand. Händelsen har anmälts enligt lex Maria till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
23 mar 2021
Plusmaterial

Tandläkare bröt mot patientdatalagen

Etik Tandläkaren gjorde anteckningar i journalen i anslutning till patientens behandling, men ändrade dem året därpå när Inspektionen för vård och omsorg (IVO) begärde in uppgifterna. Det är inte förenligt med patientdata­lagen, enligt IVO.
17 mar 2021
Plusmaterial

Tandläkare får prövotid

Etik En medelålders tandläkare får tre års prövotid efter ett beslut från Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN). Tandläkaren behöver bli bättre på oralkirurgi och journalföring, bland annat.
21 apr 2020
Plusmaterial

Anmälningar till IVO försvann

IT-HAVERI Inspektionen för vård och omsorgs e-tjänst för apotekspersonals anmälningar om tandläkare och andra som förskriver läkemedel fungerade inte under drygt två månader på grund av ett tekniskt fel.
25 feb 2021

Slarvig planering ger IVO-kritik

Etik En privat vårdgivare i Stockholms län får kritik från Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Vårdgivaren har inte planerat, lett och kontrollerat verksamheten enligt tandvårdslagen och har också brustit i sin utredning av en vårdskada.
24 feb 2021
Plusmaterial

Tandläkare får kritik för dålig protetik

Etik Patienten fick stora problem efter att ha fått en protetisk bro i vänster underkäke. Besvären var till stor del en följd av tandläkarens bristande pre­protetiska arbete och behandling, anser Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
21 jan 2021
Plusmaterial

Skattefuskare får tillbaka tandläkarlegitimationen

Etik Tandläkaren dömdes för grovt skatte­brott och grovt bokföringsbrott i sin verksamhet som tandläkare och därför återkallades hans legitimation 2015. Men förra året fick han tillbaka legitimationen.
2 feb 2021
Plusmaterial

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören. redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.
Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch