Gener bakom kronisk parodontit kan vara funna

forskning 14 okt 2014
Amerikanska forskare har funnit sex gener som uppvisar ett tydligt statistiskt signifikant samband med kronisk parodontit och hög grad av kolonialisation av parodontala patogener.

Med hjälp av nya metoder har forskarna återanalyserat genetisk data från två tidigare studier omfattande drygt 4 500 patienter med kronisk parodontit och drygt 1 000 patienter med mycket parodontala bakterier.

Fyra av de sex funna generna har ett samband med svår kronisk parodontit, något som inte förvånar forskarna eftersom den svåra varianten av sjukdomen har en tydligare ärftlig profil jämfört med de mildare formerna, vilket också gör generna lättare att hitta.

Journal of Dental Research
Läs mer: http://bit.ly/1nFymC6

Om du har problem att logga in kontakta webbredaktören.: redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.