Annons

Annons

Digital ordination för käkfunktion

Det var lite si och så med följsamheten märkte Nancy Piltan när hon förskrev rörelseträning till unga patienter med temporomandibulär dysfunktion, TMD. Lösningen blev att digitalisera ordinationerna. Resultatet blev en app.

Nancy Piltan tycker om utmaningar, som till exempel att jobba multidisciplinärt tillsammans med olika professioner kring patienter med smärta.
– Det känns bra att kunna hjälpa patienter med smärta i ansikte och käkar, framför allt hos barn och unga, en grupp som blir allt större och där en av förklaringarna kan vara ökad stress.
Den vanligaste patienten som Nancy Piltan träffar kommer på remiss från tandläkare eller läkare och söker för smärta i käke, ansikte, öron, tinningar samt låsningar och gap- och tugg­svårigheter.

“Jag såg att följsamheten inte var optimal, framför allt inte hos yngre patienter.”

Nancy Piltan tog tandläkarexamen i Umeå 2011 och är sedan ett par år specialist i bettfysiologi och arbetar nu på Brahekliniken, en större privatklinik i Stockholm. Hennes ST-projekt handlade om att utveckla ett digitalt hjälpmedel för patienter som behöver rörelseträning.
– Jag såg att följsamheten inte var optimal, framför allt inte i gruppen yngre patienter. Patienten får ett papper med övningar, men kooperationen blir sisådär. Barn och unga är så digitaliserade och jag tänkte att det vore bättre att utnyttja det och digitalisera hela behandlingen.

Utvecklat applikation

Nancy Piltan beskriver sig själv som en doer.
– Jag vill få saker gjorda, och såg en möjlighet att driva igenom min idé med hjälp av kompetenta kollegor.
Sagt och gjort. Tillsammans med bland andra sin ST-handledare har hon nu utvecklat en applikation, Jawmotion, som kan användas av både allmäntandläkare och specialistkollegor.
– Många allmäntandläkare vet till exempel inte riktigt vilka övningar de ska ordinera.

17 övningar

I applikationen finns en bank med 17 övningar för till exempel hållningsträning, käkrörelse­övningar, andningsövningar och avslappning, samt färdiga program som tandläkaren kan använda för olika diagnoser, exempel­vis myalgi, och specialisten kan sätta ihop egna program. Vårdgivaren – som kan vara tandläkare, läkare eller fysio­terapeut – utformar patientens behandling och förskriver övningarna via en webbportal. Ett mejl skickas sedan till patienten som då får gratis tillgång till och kan ladda ner appen och få övningar med instruktioner i sin telefon.
– Målsättningen är att patienterna ska bli mer delaktiga, medvetna och insatta i sin behandling. I applikationen kan man följa sin behandling och får veckovis fylla i en enkät.

“Det är ungefär dubbelt så vanligt att kvinnor drabbas av långvarig smärta i ansiktet.”

Att förskriva övningar digitalt passar förvisso alla åldersgrupper, men de typiska patienterna för den här behandlingsformen beskriver Nancy Piltan som tonåringar och patienter med smärta där ålderskulmen är 25–45 år, oftast en kvinna.
– Det är ungefär dubbelt så vanligt att kvinnor drabbas av långvarig smärta i ansiktet, berättar Nancy Piltan.

Smärta och livskvalitet

Själva apputvecklingen har skett tillsammans med user experience designers, då användarvänligheten varit viktig.
– Jag har gjort det här arbetet på min fritid, berättar hon.
Uppföljning sker kontinuerligt genom återkoppling från användarna. Tankar finns även på att i forskningssyfte jämföra metoden med en annan metod. Hur det blir med den saken återstår att se. Men Nancy Piltan vill gärna fortsätta utveckla sitt koncept med fler funktioner, fler mätinstrument för att följa upp variabler som smärta, livskvalitet och så vidare.

Upptäck mer