Sedan IVO tog över handläggningen av anmälningsärenden har de blivit betydligt fler än vad som hade förutsetts. Detta har fått som följd att det inte finns tillräckliga resurser för andra uppgifter som inspektioner och för att kunna analysera information som kommit in och sedan förmedla kunskap tillbaka ut till vården. Det innebär i sin tur att systemfel i vården kanske inte blir åtgärdade eller inte åtgärdade i tid.
Frigöra resurser
Den tidigare skyldigheten att utreda varje klagomål ska inte gälla framöver, framhåller IVO. Myndigheten ska själv kunna fatta beslut om hur informationen i klagomålen ska tas om hand för att borga för god patientsäkerhet. På det sättet kan också resurser frigöras för fler inspektioner och för att föra dialog med vårdgivarna.
Ny roll
IVO konstaterar att många i dag uppfattar myndigheten som en del av vårdapparaten. Ansvarsrollerna måste bli tydligare mellan IVO och vårdgivarna: vårdgivarna ska ansvara för det systematiska patientsäkerhetsarbetet medan IVO:s roll ska vara att se till så att vårdgivarna följer patientsäkerhetslagen, bland annat genom att granska vårdgivarnas avvikelsehantering.