Med löfte om en prisvärd väg till raka tänder marknadsförs tandreglering med osynliga bettskenor till patienterna. Behandlingen görs efter en 3D-scanning av tänder och käke och en behandlingsplan framtagen av ett AI-verktyg. Till skillnad från annan tandreglering är tandläkaren i dessa fall oftast inte ortodontist utan har en tvådagarsutbildning i behandlingsverktyget bakom sig.
I en ny granskning gjord av P3 Nyheter i Sveriges radio vittnar patienter vid tandvårdskedjan Happident om falsk marknadsföring och misslyckade behandlingar. I programmet berättar flera av patienterna om hur de vid den inledande konsultationen blivit övertygade om att behandlingen enkelt och smärtfritt skulle ge dem raka och fina tänder. Patienterna, som betalat mellan 18 000 och 30 000 kronor för behandlingarna, fick inte alls det resultat som utlovats utan har nu stora problem med ofullständiga bett och skadade tänder.
Anna Westerlund, ordförande i Svenska ortodontiförening och lektor vid institutionen för odontologi på Göteborgs universitet, har sett hur marknaden för aligners har exploderat och är inte förvånad över kritiken. Apropå P3 Nyheters granskning säger hon att hon är glad att problemen kommer fram.
– Det är bra att det kommer upp till ytan innan fler blir lurade. Jag skulle önska att det blir reglerat och kommer krav i Sverige på vilka som får lov att jobba med detta och hur det ska gå till för att det ska bli säkert för patienterna, säger hon.
Som specialist i ortodonti och med 20 års erfarenhet inom området anser Anna Westerlund att det inte är rimligt att tandläkare med endast ett fåtal dagars utbildning genomför den här typen av behandlingar. Hon påpekar att det är många faktorer man behöver hänsyn till innan man påbörjar en tandreglering. Bland annat måste man ha ställt en komplett diagnos där man även utesluter att det finns patologi i käkarna.
– Dessutom jobbar du med biologiskt material och vävnader. Är det till exempel för trångt i överkäken och du expanderar för mycket ger du visserligen patienten raka tänder, men tänderna kan hamna utanför käkbenet eller att bettet inte passar, och då hamnar patienten i en sämre situation än innan behandlingen.
– Det är väldigt begränsat vad man kan göra med aligners. Vid grava bettavvikelser kan man inte använda aligners utan tillägg av andra hjälpmedel, det är enbart möjligt vid mindre estetiska åtgärder, säger Anna Westerlund.
I programmet vittnar även före detta anställda vid tandvårdskedjan om hur de pressats att sälja behandlingar, om ”gamla och opålitliga” verktyg och om hot om förflyttning vid protester. En av de tidigare anställda berättar även om hur personalen systematiskt uppmanades att göra sig oanträffbara för missnöjda patienter för att klagomålen på så sätt skulle avta.
Tandläkartidningen har sökt Happidents vd Mazdak Eyrumlu utan resultat. I en skriftlig kommentar till P3 Nyheter säger bolaget att man ”känner sig trygg med att Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) skulle utreda organisationen eller enskilda tandläkare om det fanns några missförhållanden”. På frågan om man från klinikens sida lovar för orimliga resultat är svaret att tandläkaren arbetar på sin egen legitimation och är ansvarig för att tydliggöra för patienten vad som kan uppnås med behandlingen.