Även om Maj Lis Morhed Hultvall, inspektör på IVO, Inspektionen för vård och omsorg, påpekade att undersökningar visat att patienterna är nöjda med tandvården finns det mer att göra; de inspektioner IVO gjort och de lex Maria- och patientanmälningar som kommit in visar att det finns brister i patientsäkerheten.
Bristerna handlar främst om fördröjd, felaktig eller utebliven behandling, nedsvalt eller inhalerat föremål, felaktig eller missad diagnos samt att remisshanteringen ibland falerar.
– Orsakerna är främst brister i utbildning och kompetens hos tandvårdspersonalen och att rutinerna inte fungerar, berättade hon.
Få anmälningar från privata
Väldigt få lex Marior kommer från privattandvården.
– IVO vill ha fler anmälningar. Det är ett sätt att sätta fokus på det som inte fungerar och ett led i att höja patientsäkerheten, sade hon.
Lars Olsson, näringspolitisk chef på Privattandläkarna, förklarade att man inom organisationen arbetar intensivt med patientsäkerhetsfrågorna, bland annat genom sina regionala och sin centrala förtroendenämnd.
– De små klinikerna behöver dock utbyta mer erfarenheter med kollegerna för att höja patientsäkerheten, sade han.