-Vi älskar våra tandläkare.
Så sammanfattar Johan Parmler, vd för SKI, Svenskt Kvalitetsindex presentationen av årets resultat. Som vanligt, kan man faktiskt säga, ligger tandläkarna i topp och har allra nöjdast kunder, det begrepp som SKI använder för klienter/patienter. Vill man prata siffror får tandläkare 81,5 på indexskalan, där snittet ligger på 67. Siffrorna är framräknade ur ett material på 606 tillfrågade personer och samlades in under januari och februari i år.
En förklaring till tandvårdens stadiga topplacering menar Johan Parmler är att tandvården tillgodoser vår efterfrågan på service. Han påpekar att en allmän svängning har skett, där det tidigare var produkten som vägde tyngst för konsumenterna. Nu är det service och bemötande som prioriteras. Svängningen märks på att många branscher tappat upp till tio indexpunkter i kundnöjdhet på bara ett år. Bredbandsleverantörer, banker och elbolag hör till denna grupp.
– När bankerna stänger kontor och ber oss sköta allt själva i mobilen har de prioriterat sin produkt och funktion framför kundrelationen. Men nu är service på god väg att bli den viktigaste leveransen, noterar Johan Parmler.
SKI:s siffror visar en skillnad mellan privattandvården och folktandvården på runt tio indexpunkter, där privattandvården rankas högre av de tillfrågade. Skillnaden har hängt med sedan 2005 och en trolig förklaring, enligt Parmler, är att privattandvård ofta bedrivs i mindre enheter med större fokus på kundrelationen. Allra nöjdast med sina tandläkare är man i Västra Götalandsregionen och minst nöjd är man i Stockholm.
Annons
Annons