Sjöholm bestämde tidigt att ägna sitt yrkesliv åt tandvård. Det var ingen slump; hennes pappa arbetade nämligen som tandläkare, och hon själv tillbringade mycket tid på praktiken i unga år, både som tandsköterska, städerska och alltiallo.
I samma byggnad låg även ett dentallaboratorium, och det var där hon tyckte att det mest intressanta hände, och det var där hon kom att tillbringa alltmer tid.
– För mig är tandteknikeryrket ett skapande och kreativt yrke. Tandläkarna slipar ner, tandteknikern bygger upp och tillverkar något som patienten både har glädje och nytta av, förklarar hon lite tillspetsat, men lägger samtidigt till att hon redan som ung förstod hur viktigt det är att tandläkare och tandtekniker har ett nära samarbete, just som hennes egen far och hans tandteknikerkollega gjorde.
– Sverker Toreskog uppskattade också samarbetet mellan professionerna, inte minst att alltid utföra högkvalitativa arbeten, och därför känns det både hedrande och roligt att jag som tandtekniker fick priset, säger hon.
Efter utbildningen var det självklart för henne att starta eget; det innebar en möjlighet att utveckla verksamheten efter eget huvud, eller rättare sagt efter egna huvuden eftersom Johan, hennes man, också ville driva eget.
Förutom att skapa ett nära samarbete med tandläkarkunderna var och är det viktigt för båda att ha en nära relation med patienterna. Det lägger grunden för en god terapiplanering eftersom patienten blir delaktig i hela processen.
– Det handlar om att ta sig tid, att lyssna och förklara, svara på frågor om behandlingsgången, material och konstruktioner. Ger man patienterna nödvändig tid får man också nöjda patienter. Det kostar visserligen lite mer, men de är oftast beredda att betala för god service, säger Åsa Sjöholm.
Det betyder dock inte att man alltid ska ge efter för patienternas krav.
– I slutänden handlar det ju om patientens egen mun och patientens önskningar, men jag måste kunna förklara vad som är möjligt och kunna säga nej till sådant som inte är möjligt. Tar man sig tid att förklara uppstår sällan några problem.
Men hon framhåller också hur viktigt det är att som tandtekniker ha en god relation till sina tandläkarkunder.
– Ömsesidig förståelse och respekt för de utmaningar de båda yrkena har måste finnas. Men man måste också våga återkoppla till varandra om man ser något som har betydelse för behandlingen. Min uppfattning är att många tandläkare och tandtekniker borde bli bättre på detta, säger Åsa.
Hon och maken Johan driver sedan några år verksamheten utan anställda. Som flest har de dock tidigare varit fem personer. Under senare delen av 1990-talet, när prissättningen blev fri, startade ett priskrig där många företag i branschen fick slå igen.
– Det var oerhört tufft. Alla tandtekniker tävlade om billigaste priset, men vi bestämde oss för att inte vika ner oss, vilket ledde till att vi stod nästan utan jobb och tvingades säga upp all personal, berättar hon.
De tvingades till sist ändå att sänka priserna för att överleva. Men de kom igen, även om det blev till priset av mycket långa arbetsveckor och en ekonomi som gick på plus minus noll.
Så småningom höjde de priserna.
– Vi höjde 25 procent. Det fick bära eller brista, och det visade sig att det bar; vi fick fler kunder, kanske på grund av att vi alltid har månat om kvaliteten och haft ett gott rykte.
De flesta tandläkare de samarbetar med driver egen verksamhet, men Åsa och Johan har också de senaste åren haft folktandvården i Stockholm som kund.
– Våra förhoppningar var väl inte så stora när vi gick in i upphandlingsförfarandet. Men vi skickade ändå in vår prislista trots att vi visste att vi inte konkurrerade med pris. Men det gick vägen, vi kom med på sista plats.
Ända tills för ett år sedan var företaget Sjöholm & Möller Tandteknik AB lokaliserat till Huvudsta i Solna, men nu ligger lokalerna på Grev Turegatan på Östermalm. Där ligger också några av de tandläkarkliniker som de samarbetat med under åren.
– Det har varit hektiskt med flytt och att samtidigt driva verksamhet. Sådant tar tid. Det är först nu som allt har blivit färdigt, och våra kunder och patienter är glada över att slippa resa ut till Huvudsta, berättar Åsa.
Hon berättar att de är fullbokade med jobb de kommande två månaderna och vet dessutom exakt vad som ska göras eftersom de tandtekniska arbetena alltid registreras i tidboken, något som inte är så vanligt i branschen, enligt Åsa.
– Det skapar en trygghet att veta vad och när olika arbeten ska göras. Det minskar stressen.
Trots att de är fullbokade med arbeten har de inga planer på att anställa personal.
– Ett företag måste inte alltid växa. För oss handlar det i stället om att förfina våra produkter och tjänster. Att ha kontroll från början till slut i det vi gör. Vad som händer i framtiden vet man aldrig. Branschen utvecklas hela tiden, säger hon.
En utvecklingstrend är digitaliseringen inom dentalbranschen, men både Åsa och Johan är försiktiga med att haka på den utvecklingen fullt ut i nuläget.
– Vi välkomnar utveckling, men inte på bekostnad av hantverket; det måste alltid komma först. Visst kan man snabbt göra en digital konstruktion, men om den inte håller hög kvalitet och har korrekt utformning riskerar den att haverera, säger hon.
Både Åsa och Johan har som sagt arbetat tillsammans i företaget under många år, och de ser bara fördelar:
– Vi träffades ju redan under utbildningen och har alltid jobbat ihop, och det har fungerat jättebra. Visst kan vi ha olika åsikter om saker, men vi har alltid hittat lösningar som fungerar för båda. Vi förstår varandra, förklarar Åsa, och lägger till:
– Vi har väl fått kritik från våra barn då och då för att vi pratar för mycket om tänder och tandteknik hemma, men det får man ta. Tandteknikeryrket är vår passion!
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.