Annons

Annons

Privattandvårdens patienter fortfarande mer nöjda

Privattandvårdens patienter är fortfarande mer nöjda än Folktandvårdens patienter som ligger efter i kundnöjdhet. Prisfrågan fortsätter vara en utmaning för båda vårdformerna, visar ny SKI-rapport.

Skillnaden i kundnöjdhet mellan privattandvården och Folktandvården fortsätter att öka, enligt den senaste rapporten från Svenskt kvalitetsindex (SKI). Medan privattandvården fortsätter få höga betyg för tillgänglighet och service, kämpar Folktandvården med personalbrist och långa väntetider – något som påverkar kundnöjdheten negativt.

Trots att tandvården som helhet fortfarande har en stark position jämfört med andra branscher har det totala kundnöjdhetsindexet sjunkit marginellt till 74,4, jämfört med 74,7 föregående år. Privattandvården ligger fortsatt stabilt med ett kundnöjdhetsindex på 79,7 – en liten minskning från 80,8. Det medan Folktandvården ligger kvar runt samma siffror, de ökar marginellt och nu landar på 65,6.

Enligt Johan Parmler, vd på SKI, är det framför allt tillgängligheten och möjligheten att få träffa samma tandläkare som bidrar till den stora skillnaden mellan privat och offentlig tandvård. Över 80 procent av privattandvårdens patienter har träffat samma tandläkare vid sina senaste besök, medan det för Folktandvårdens patienter är färre än hälften. Hos privattandvårdens kunder skapar återseendet trygghet och förtroende.

– Att bygga en relation med sin tandläkare skapar trygghet och förtroende, vilket är en avgörande faktor för kundnöjdheten. Privattandvården har en tydlig fördel här, medan Folktandvården påverkas av hög personalomsättning, säger Johan Parmler, i ett pressmeddelande.

En återkommande fråga i årets undersökning är priset. Många patienter upplever tandvården som dyr och höga kostnader får vissa att avstå från att besöka tandläkaren. Johan Parmler anser att det här en oroande trend som branschen behöver adressera för att inte förlora kundnöjdhet ytterligare.

– Höga kostnader och långa väntetider är faktorer som påverkar kundupplevelsen negativt. Branschen behöver hitta lösningar för att möta patienternas förväntningar, säger han.

För att förbättra kundnöjdheten pekar SKI på några viktiga åtgärder. Privattandvården behöver fortsatt satsa på tillgänglighet och service, medan Folktandvården måste hantera sin personalbrist och förbättra kontinuiteten för patienterna för att minska skillnaderna i hur nöjda kunderna är.

 

Upptäck mer