”Jag känner att den kliniska erfarenhet jag har är mycket värd, och att jag nu kan dela med mig av det jag har samlat på mig, säger Helena Pipping, tandläkare och huvudhandledare inom Folktandvården Västra Götaland.
Hon har alltid tyckt att det är roligt att lära ut, att berätta vad hon gör och dela med sig av sin kunskap. Efter snart 30 år som tandläkare, har hon varit handledare till ungefär 35 personer, både studenter och nyutexaminerade nyanställda.
– Det roligaste är att möta de nya unga tandläkarna som är entusiastiska och tycker allt är roligt. Då blir det roligt för en själv också.
Färden mot handledarrollen började på allvar när hon för tretton år sedan blev pool-tandläkare, och arbetade på olika kliniker där det saknades tandläkare. Totalt blev det 28 olika kliniker, och allt oftare kom hon till kliniker där det var många nya och det inte fanns någon erfaren handledare.
I dag arbetar hon som huvudhandledare och träffar de nyutexaminerade och deras handledare då de nya börjat sin anställning.
– De nya unga tandläkarna kommer med den senaste kunskapen, nya metoder och nya rön, och är till exempel duktiga på it-system. Vi diskuterar och utreder vad som fungerar bäst och varför vi gör som vi gör. De som kommer direkt från utbildningen kan mycket teori, men har inte så mycket klinisk erfarenhet.
Lagom svåra patienter
Hon berättar att det ofta handlar om att bekräfta den man handleder, att den har gjort rätt. Handledaren handleder en eller kanske två personer i taget, och avsätter ungefär en timme i veckan för att tillsammans gå igenom till exempel terapiplanering. Men som handledare behöver man även finnas tillgänglig löpande under arbetsdagen.
I början brukar det handla mycket om rutiner, till exempel debiteringar och journalsystem. Men även stöd i att titta på röntgenbilder för att se om man hittat all karies, eller om man tagit bort tillräckligt mycket vävnad vid preparation för krona.
Som handledare har man ansvar för att den nyutexade får lagom svåra patienter, och att det hela tiden sker en utveckling.
– De får också akuta fall där man får diskutera fram vad problemet är. Och när det är lite svårare, till exempel kirurgiska ingrepp, endodonti eller protetik, jobbar man tillsammans.
Lärarens förlängda arm
Helena Pipping har också varit handledare för många studenter som gör sin verksamhetsförlagda utbildning, VFU, ute på folktandvårdens kliniker. Då har hon handlett tre studenter parallellt, och det handlar om att vara tillgänglig hela tiden.
– Man är lärarens förlängda arm, och har ett större ansvar. Studenterna är väldigt entusiastiska och vill göra så svåra saker som möjligt för att få chansen att prova. Då kan man behöva bromsa ibland.
Oftast tycker hon att det är roligt att vara handledare, men det kan bli svårt när någon inte klarar det man förväntar sig. Då behöver man som handledare kunna hantera svåra samtal och coacha personen.
Handledarutbildning
Hon berättar att de inom Folktandvården Västra Götaland har en handledarutbildning som bland annat tar upp hur man ställer coachande frågor för att få fram den kunskap som adepten har.
Andra utmaningar i rollen är att få ta tid för handledning i en stressig miljö.
– Man behöver ha ett gott samarbete med klinikledningen, och vara duktig på att planera och strukturera handledningen så att den följer en röd tråd.
” En del är relativt nyutbildade, medan andra kan ha jobbat i 20 år och vara jätteduktiga.”
Helena Pipping brukar ta fram ett personligt utvecklingsprogram för sin adept, beroende på vad hen känner sig osäker på. Ofta ser det ganska lika ut.
– Tandläkare med utbildning från andra EU-länder kräver mer handledning. Det blir nästan en lärarroll, men för dem finns också extra utbildning i pedodonti och ortodonti, som brukar vara det som de inte har lärt sig på samma sätt som man gör i Sverige.
För tandläkarna från tredje land är det stora skillnader inom gruppen, berättar hon.
– En del är relativt nyutbildade, medan andra kan ha jobbat i 20 år och vara jätteduktiga.
60 till 70 tandläkare varje år
Helena Pipping berättar om hur man inom Folktandvården Västra Götaland har satsat på handledning och även tagit fram ett utvecklingsprogram för nyutexaminerade nyanställda.
Utvecklingsprogram och handledning finns för alla yrkesgrupper inom tandvården.
– Vi vill ge våra tandläkare en bra start så att de ska känna sig trygga när de börjar jobba, för att få duktig personal och för att behålla personalen.
Mellan 60 och 70 nya tandläkare anställs varje år inom regionen. Under det första året har man stöd av sin handledare.
– Sedan har vi ett kollegialt stöd. Det är en angelägenhet för hela kliniken att kunna vägleda varandra. Man måste faktiskt inte kunna allting. Man kan visa vidare till någon annan, som är bra på det man inte själv kan.
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.