Kompetenta ledare är viktigt inte bara för att kvalitetssäkra vården, hålla ordning på ekonomin och att få nöjda medarbetare. Ledarskapet är också viktigt för att attrahera och behålla kompetenta medarbetare inom organisationen, anser man på Smile. Vid val av klinikchefer blir det därför naturligt att också rekrytera personer från andra branscher.
– Råkar det sammanfalla att man har personer som är från tandvårdsbranschen som dessutom är duktiga ledare, kan det många gånger vara en fördel. Men vi har då ett smalare område att rekrytera ledare från, säger Tobias Wirén.
Han menar att många erfarna ledare i tandvården i regel har arbetat i mindre organisationer.
– Våra kliniker är generellt större och med större kliniker kommer större ledarskapsutmaningar. Däremot kan vi hitta ledare som jobbat inom folktandvården som har både tandvårdsbakgrund och erfarenhet av en större organisation, men det är inte säkert att det fungerar bara för det. Personlig profil och värderingar är ju också viktigt.
Smile har en klinikchef och en odontologiskt ansvarig på varje klinik. Klinikchefen har det övergripande ansvaret för verksamheten. Den odontologiskt ansvarige leder det odontologiska arbetet och är alltid en erfaren tandläkare.
Ett bra ledarskap, enligt Tobias Wirén, handlar om att våga ta initiativ och att våga driva sina frågor utifrån efter eget huvud och kunna ta ansvar för det. Men inte ensam, poängterar han.
– Vi letar absolut inte efter ledare som är auktoritära och pekar med hela handen. Vi tror på ett coachande ledarskap som bygger på våra grundvärderingar – delaktighet, helhetssyn och nytänkande. När vi rekryterar ledare letar vi efter personer som delar dessa värderingar. De blir ju ambassadörer för ett värderingsstyrt ledarskap.
Vilka fördelar har ni sett när ni tagit in chefer som inte har tandvårdsbakgrund?
– Att vi får människor som har en gedigen ledarskapserfarenhet. Dessutom får vi ju människor som kommer med ett öppet sinne och inte tänker att ”så här har det alltid varit” utan ”kan vi göra det här på ett annat sätt?”.
Behöver tandvården bättre ledare?
– Det tror jag absolut, på alla nivåer egentligen. Det finns säkert i dag jättemånga duktiga chefer men kravet på ledarskap och behovet av bra ledarskap kommer att öka, både på gruppnivå och på en central nivå.
En av de klinikchefer på Smile som inte har tandvårdsutbildning är Andreas Geschwind-Widegren. Han är utbildad arbetsterapeut och har tidigare arbetat som chef inom ett privat vårdföretag i sju år. När han i våras kom in i tandvårdsbranschen tyckte han det var utmanande.
– Det är en helt ny bransch för mig och självklart finns det saker som man upplever som nya och behöver upptäcka ordentligt, men samtidigt väldigt kul.
Hur är det att jobba som klinikchef när du inte är tandvårdsutbildad?
– Att ha en ledande position handlar ju om att leda människor och vara den som får ihop helheten. Kanske är man inte alltid som tandläkare bekväm i den rollen, utan har utbildat sig för att jobba kliniskt. Som tandläkare är det en fördel att man vet mer i detalj hur tandvården fungerar, men som ledare ska man ha ett helikopterperspektiv och se helheten och inte bara i detaljer heller. Så det finns både fördelar och nackdelar, men fördelarna överväger.
Vilken är den största utmaningen med att komma utifrån?
– Även om det är tandvårdsbranschen handlar det om att lära känna sina medarbetare och leda en grupp. Jag tycker nog inte det är svårare inom tandvårdsbranschen att man är icke-kliniker än om man skulle komma till en annan bransch, det är nog samma utmaningar att sätta sig in i. Det handlar om att leda verksamheten som chef tillsammans med medarbetare för att nå resultat och skapa trivsel på jobbet.
Annons
Annons