Annons

Annons

Tandvården ska hantera klagomål

Sedan årsskiftet ska tandvården ta emot och hantera klagomål och synpunkter från patienter och anhöriga. Inspektionen för vård och omsorg (IVO) utreder nu bara vissa patientanmälningar.

Socialstyrelsen har fått i uppdrag av regeringen att informera om det nya regelverket.
Patienten ska i första hand vända sig till mottagningen, som ska bekräfta att klagomålet har tagits emot och lämna ett svar inom fyra veckor. Svaret ska förklara vad som har hänt och formuleras så att det är lätt för patienten att förstå.
Om missnöjet består kan patienter eller närstående ta hjälp av patientnämnderna, Privattandvårdsupplysningen, Praktikertjänsts reklamationsnämnd eller Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag (Löf).
Allvarliga händelser till IVO
I vissa fall kan patienten även vända sig till IVO, men sedan årsskiftet utreder IVO bara en del av anmälningarna från patienter.
IVO är fortfarande skyldig att utreda händelser som inneburit att en patient har avlidit, fått en bestående skada eller ett väsentligt ökat behov av vård.
IVO ska även utreda klagomål som gäller tvångsvård och händelser som allvarligt och på ett negativt sätt påverkat patientens självbestämmande, integritet eller rättslig ställning.
Läs mer på www.socialstyrelsen.se.

Upptäck mer