Traditionellt sett har en erfaren tandläkare axlat klinikchefsrollen. I många fall har det fungerat bra. Men det kräver att tandläkaren också har fallenhet och förutsättningar att kunna bedriva ett gott ledarskap.
– Det här är ju en tradition som finns kvar inom vissa branscher, att de bästa specialisterna blir chefer, så det är inte unikt för tandläkare. Det finns i andra delar av arbetslivet också, även om jag tror det är på utdöende. Vilket är bra.
Det säger Anki Udd, ledarskapsexpert med fokus på chefers förutsättningar och utmaningar, hos fackförbundet Ledarna. Att en person som är skicklig i sitt yrke med automatik blir en bra chef är inte säkert, enligt Udd. De två sakerna måste separeras från varandra.
– Det här är ett dilemma, då det inte finns så många andra karriärvägar och jag tror att man ibland vill belöna på det viset. Det handlar ofta om någon sorts outtalad möjlig karriärväg helt enkelt.
Är det en belöning att bli klinikchef?
– Det är ju individuellt. Bland dagens chefer är de främsta drivkrafterna att få påverka och att vilja leda andra så det är ju belönande i sig. Belöningen kan vara att den anställde får ett nytt förtroende och helt krasst också får en högre lön och bättre villkor.
I dag är majoriteten av klinikcheferna i offentlig sektor tandläkare. Ett exempel är Folktandvården i Stockholm där runt 70 procent av klinikcheferna är tandläkare. Tandvårdsutbildning är fortfarande företagets främsta kompetenskrav vid rekrytering av klinikchefer. Erfarenhet av ledarskap är enligt rollbeskrivningen inget krav, men meriterande. I april i år fanns 45 anställda klinikchefer, av dem var 31 tandläkare. Av resterande 14 klinikchefer var nio tandsköterskor, fyra tandhygienister och en tandtekniker.
Men är det inte bäst om klinikchefen också är tandvårdsutbildad?
– Den viktigaste förmågan en blivande chef ska ha är att kunna skapa sig en helhetsbild, att förstå verksamheten och att kunna leda organisation, medarbetare och verksamheten framåt. Det är det som är chefs- och ledarskapet, säger Anki Udd.
”Jag tror inte alltid att det är absolut nödvändigt att själv ha professionen i verksamheten.”
– Jag tror inte alltid att det är absolut nödvändigt att själv ha professionen i verksamheten. Avgörande är vem personen är och vilket uppdrag den får. Det ena behöver inte vara bättre eller sämre än det andra.
– Men när man ska rekrytera en chef så tror jag det är bra att åtminstone tänka tanken att vi ska ha någon med en annan profil än vi är vana vid. Det kan ge ett mervärde, så man inte per automatik gör som man alltid har gjort.
Cecilia Franzén är odont dr, lärare och forskare vid Odontologiska fakulteten och Centrum för professionsstudier vid Malmö högskola. Hon har på olika sätt forskat kring tandläkare och klinikchefens roll.
Enligt henne kan klinikchefer i vissa fall säkert påverka kvaliteten i vården och klinikchefens roll kan ju exempelvis vara att bestämma vilka material man ska använda eller vilken utrustning som ska finnas, men just att bestämma hur den enskilda patienten ska behandlas, det kan inte någon annan än den behandlande tandläkaren göra i samråd med patienten.
– Tandläkare kan inte bli helt styrda utan har alltid ett handlingsutrymme i vården av patienter. I det enskilda patientfallet kan ju inte en klinikchef gå in och styra, säger Cecilia Franzén.
Kan en klinikchef med odontologisk utbildning och erfarenhet bättre stötta sina medarbetare?
– Om det är en erfaren tandläkare kan anställda vända sig till chefen när de behöver råd och hjälp. Det kan vara en fördel. Men för själva chefsjobbet behöver man inte vara tandläkare om det handlar om att lägga upp en budget och att organisera verksamheten
Franzén ser utmaningar i att styra professionella yrkesutövare just för att de har ett så stort eget handlingsutrymme och eget ansvar.
”Det är likadant inom sjukvård och andra yrkesgrupper, man får styra på annat sätt.”
– Det är likadant inom sjukvård och andra yrkesgrupper, man får styra på annat sätt. Men det klart att klinikchefen har en viktig funktion och kan styra med hjälp av sina idéer och visioner i den verksamhet man ska bedriva.
Sven Ordell är odont dr och har tidigare arbetat som övertandläkare i samhällsodontologi i Östergötland. Han är numera pensionär men aktiv inom forskning. Han menar att klinikchefens roll beror på kliniken, hur den är, vilka som arbetar där och hur stor den är.
Enligt Ordell är en organisationsform bra om den kan skapa självstyrande team inom kliniken, där klinikchefens roll blir att se till att teamen jobbar åt rätt håll, med en gemensam diskussion om prioriteringar. Och oavsett vilken utbildning klinikchefen har är det viktigt att man har teamens förtroende.
– Det sämsta som kan hända är att ett gäng tandläkare inte kommunicerar med chefen och kör över denne genom att trotsa linjen och göra som de själva vill.
Ser du några fördelar med att välja en klinikchef helt utifrån?
– Jag tror inte det finns fördelar med att välja någon utifrån. Det är små arbetsplatser och det handlar om personkemi. Det är viktigt att man kan prata med
varandra och förstå varandra.
En klinikchef som är tandläkare kan med sin kompetens särskilja politiska direktiv från det odontologiska uppdraget på ett annat sätt.
– Om du har två vettiga ledare att välja på och den ena är tandläkare och den andra inte tror jag tandläkaren har ett försprång, just för den tillit man får av kollegor på kliniken. Man behöver inte vara den bästa tandläkaren men man måste ha gruppens förtroende.