Fler läkemedel misstänks orsaka osteonekros i käken

Forskning 7 mar 2019
Dela artikeln
Allt fler rapporter kommer om läkemedelsrelaterad osteonekros i käken. Nu har brittiska forskare sammanställt rapporterna.

Läkemedelsutlöst osteonekros i käken är ett växande problem. Sedan tidigare är det väl känt och dokumenterat att det finns en ökad risk vid behandling med läkemedel ur gruppen bisfosfonater (exempelvis Fosamax eller Aclasta mot osteoporos) och med läkemedlet denosumab (Prolia, Xgeva mot osteoporos eller skelettrelaterade biverkningar vid cancerbehandling).

Sedan de första fallen med bisfosfonater rapporterades 2003 och med denusomab 2010 har antalet fall ökat och osteonekros i käken är nu en accepterad biverkan av dessa läkemedel.

Men fallrapporter har även inkommit om andra läkemedel, ibland i sådan omfattning att det europeiska läkemedelsverket EMA har utfärdat varningar. I första hand handlar det om läkemedel mot cancer och reumatoid artrit. Brittiska forskare har nu sammanställt rapporterna och presenterar en lista på de misstänkta läkemedlen.

Text: Fredrik Hedlund

Dela artikeln

Kommentera artikeln:

Endast du som är medlem i Tandläkarförbundet eller prenumerant på Tandläkartidningen kan kommentera artiklarna. För att göra det måste du logga in. Därefter måste du ange ditt namn och din mejladress.

Om du har problem att logga in, kontakta webbredaktören: redaktionen@tandlakartidningen.se. Skicka inte ditt personnummer. Det räcker med ditt namn och din adress.

Senast publicerat

Tandläkartidningens veckonyhetsbrev
Copyright © Tandläkartidningen 2014 | Österlånggatan 43
Box 1217 | 111 82 Stockholm
Telefon 08-666 15 00 | redaktionen@tandlakartidningen.se
Ansvarig utgivare: Hilda Zollitsch